Pitkäranta

Päivitetty: 14. jouluk. 2023

Pitkärannan kylä mainitaan jo 1500. Pitkärannan vaski- eli kuparivarannoista tehtiin kokeita jo 1772 ja Pitkärannan vaskitehdas perustettiin ensimmäisen 1813, mutta oli lakkautettuna vuodesta 1818 pidemmän aikaa, kunnes tehdas vasken- ja tinanjalostuslaitos perustettiin uudelleen. Tehdasseurakunta perustettiin, kun tuomiokapituli määräsi tänne keisarillisen senaatin luvalla 20.11.1889 oman tehtaansaarnaajan, joka luki virkavuosia ja nautti palkkaa tehtaan isännöitsijältä 2 500 markkaa, opettamisvelvollisuudesta kansakoulussa, neljä tuntia viikossa saksaksi, 1 000 markkaa sekä vapaan asunnon, mistä tuomiokapitulin pöytäkirjassa 19.12.1889. Tätä ennen Impilahden papisto oli pitänyt jumalanpalveluksia joka toinen pyhä yhteisessä kansakoulu- ja kirkkosalissa tehtaan väelle, joista tuolloin noin 2 000 oli luterilaisia. Tehtaansaarnaaja piti myöhemmin kahdeksi kuukaudessa saksankielisen jumalanpalveluksen, kaksi kertaa ruotsinkielisen ja joka pyhä suomenkielisen jumalanpalveluksen. Tämän lisäksi Impilahden papisto piti jumalanpalveluksen kaksi kertaa vuodessa. Tehdasseurakunnalla oli tavoite oman kirkon luterilaisen rakentamiseksi ja saarnahuonekunnan perustaminen 1900-luvun alussa, mutta talvisotaan mennessä kirkkoa ei oltu rakennettu. Tehtaansaarnaajan virka oli lakkautettuna vuoteen 1923, kunnes opetusministeriö myönsi määrärahan papin palkkaamiseksi.