Paatsjoki (ort.)

Päivitetty: 25. huhtik.

Seurakunta, johon kuului myöhemmän Petsamon Kolttakönkään ja Salmijärven kylien ortodoksit. Pääkirkkko, Boriksen ja Glebin kirkko, rakennettiin 1874, jonka lisäksi seurakunnalle kuului vuonna 1656 Pyhän Trifonan kappeli. Seurakunnan viimeinen pappi siirrettiin Venäjälle 1918, jonka jälkeen Arkangelin konsistori yhdisti seurakunnan Petsamon ortodoksiseen seurakuntaan. Seurakunnan alue liitettiin vuoden 1920 Tarton rauhassa kuulumaan Suomeen ja Petsamoon, mutta seurakuntaa ei perustettu uudelleen vain se jatkoi osana mainittua Petsamon seurakuntaa.

Boriksen ja Glebin seurakunta

Paatsjoen ortodoksisen seurakunnan metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1874. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1874–1920.