Oulu (ort.)

Päivitetty: 2 päivää sitten

Ouluun perustettiin yksi 14 ortodoksisesta seurakunnasta Suomen ortodoksisen kirkon seurakuntien uudelleenjärjestelyssä 1.1.1950, sen jälkeen, kun siirtoväen asuttaminen oli suoritettu loppuun ja kaikkien luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakuntien toiminta oli päättynyt 31.12.1949. Oulun seudulle sijoitettiin lähinnä Salmin, Suistamon, Suojärven ja Petsamon seurakuntien jäseniä, joiden uudet asuinpaikat olivat kymmenien kuntien alueella. Oulun ortodoksinen seurakunta yhdistyi Lapin ja Kajaanin seurakuntien kanssa Pohjois-Suomen ortodoksista seurakunnaksi 1.1.2022.

Oulun ortodoksinen seurakunta

Oulun ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1942 ja luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1950. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1942–2000.