Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko

Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko rekisteröitiin uskonnolliseksi yhdyskunnaksi 1.7.1948 (Suomen asetuskokoelma). Ensimmäiset mormonilähetyssaarnaajat saapuivat Suomeen 1860 ja ensimmäinen seurakunta perustettiin Vaasaan 1876, mutta sen toiminta hiipui muutaman vuoden kuluessa. Suomeen perustettiin oma lähetyskenttä 1947, jolloin vihittiin käyttöön myös ensimmäinen kirkkorakennus.

Mormonikirkon historiaan kuuluu suomalaisen sukututkimuksen kannalta merkittävänä vuosina 1948–1955 toteutettu projekti, jossa mikrokuvattiin Suomen evankelis-luterilaisten ja ortodoksisten seurakuntien vahvimpia kirkonkirjoja vuoteen 1860 saakka. Suurin osa näistä mikrokuvatuista kirkonkirjoista on nykyisin saatavilla Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon ylläpitämässä FamilySearch-palvelussa.

Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga

Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko oli väestörekisterinpitäjä vuodesta 1948, kunnes tehtävä siirtyi väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestörekisteriin vuonna 1971.

Digi- ja väestötietovirastossa säilytetään kirkon henkilöluetteloita sekä luetteloita syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuosilta 1948–1970. Seurakuntien asiakirjoja ei ole mikrokuvattu tai digitoitu.