Markkova

Mainitaan itsenäisenä Lopin eli Lopenkolkan seurakuntana viimeistään 1640. Seurakunnan Puttilan kylässä sijainnut kirkko tuhoutui suuren Pohjan sodan aikana 1700-luvun alussa. Uusi kirkko rakennettiin Markkovan kylään 1722, jonka mukaan seurakuntaa alettiin kutsua Markkovan seurakunnaksi. Järkestyksessään kolmas kirkko rakennettiin 1777. Yhdistettiin Järkivisaaren seurakunnan kanssa yhdeksi seurakunnaksi 1831. Yhdistetyn seurakunnan pappila sijaitsi mainitussa Markkovan kylässä, jonne rakennettiin uusi Pyhän Johanneksen kirkko 1845. Seurakuntaan kuuluivat myös Pähkinälinnan ja Uuden-Laaton kaupunkien luterilaiset asukkaat. Markkovan-Järvisaaren seurakunnassa oli 5 478 jäsentä vuonna 1917 ja se kuului Pähkinälinnan rovastikuntaan.

Lopenkolkka, Loppi, Markkova-Järvisaari, Pyhän Johanneksen seurakunta

Haittola, Hantrova, Hyvilä, Liipukka, Maitohuhta, Markkova, Pieniautio (Hujala), Saamusti (Saamosti), Suosaari, Tillasi, Tortola, Uusikylä, Vanhamylly

Markkovan seurakunnan arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Helsingissä ja aineistokokonaisuus sisältää väestörekisteriasiakirjoja vuosilta 1910–1936.

Kansallisarkisto on digitoinut Markkovan seurakunnan kirkonkirjoja. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.

Kansallisarkisto: Astia

Digihakemisto