Loviisa (ort.)

Loviisan kaupuniin perustettiin venäläisen varuskunnan sotilaita varten ortodoksinen seurakunta Suomen sodan jälkeen. Alkuvaiheessa seurakuntaan kuului noin 200–300 henkeä. Varuskunta poistui kaupungista 1886, jolloin kaupunki otti kasarmirakennukset hoitoonsa ja kaupungin ortodoksit siirrettiin kuulumaan Kotkan ortodoksiseen seurakuntaan. Vanhan kasarmin kirkollliset tilat vihittiin uudelleen käyttöön 1964 ja samaan aikaan kunnostettiin 1920-luvulla rappeutunut hautausmaa.

Loviisan ortodoksinen seurakunta

Loviisan ortodoksisen seurakunnan arkistossa ei ole tietoa rippi- eli pääkirjoista tai metrikoista eli luetteloista syntyneistä, vihityistä ja kuolleista. Sen sijaan arkistoon lukeutuu luettelot ehtoollisella käyneistä henkilöistä vuosilta 1871–1876. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1854–1887.