Lieksa (ort.)

Lieksaan perustettiin yksi 14 ortodoksisesta seurakunnasta Suomen ortodoksisen kirkon seurakuntien uudelleenjärjestelyssä 1.1.1950, sen jälkeen, kun siirtoväen asuttaminen oli suoritettu loppuun ja kaikkien luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakuntien toiminta oli päättynyt 31.12.1949. Pielisjärven ortodoksit kuuluivat aikaisemmin Joensuun ja Ilomantsin ortodoksisiin seurakuntiin. Lieksan ortodoksinen seurakunta liitettiin Joensuun ortodoksiseen seurakuntaan 1.1.2015.

Lieksan ortodoksinen seurakunta

Lieksan ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1951 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1948. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1900-luku–2009.