Kuopio (ort.)

Päivitetty: 13. elok.

Ensimmäiset ortodoksit tulivat Kuopioon Suomen sodan myötä sotamiehinä ja kaupustelijoina. Liperin eli Taipaleen pappi kävi aluksi kerran vuodessa saarnaamassa Kuopiossa mutta muutoin toiminta oli pitkään järjestäytymätöntä. Ensimmäinen rukoushuone rakennettiin 1830-luvulla ja seurakunta sai oman papin 1846. Seurakunta toimi Savonlinnan ja Kuopion ortodoksisena seurakuntana, kunnes Kuopion kaupunkiin perustettiin yksi Suomen neljästätoista ortodoksisesta seurakunnista Suomen ortodoksisen kirkon seurakuntien uudelleenjärjestelyssä 1.1.1950.

Savonlinnan ja Kuopion ortodoksinen seurakunta, Kuopion ortodoksinen seurakunta

Kuopion ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1847 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1846. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1846–2006.