Kronstadt

Pietarin kaupungin edustalla sijaitseva Kronstadt eli Retusaari kuului alkuaan Suomenlahden etelärannalle vuonna 1642 perustettuun Tyrön luterilaiseen seurakuntaan. Kirjallisuudessa esitettyjen tietojen mukaan Retusaari olisi kuulunut aikoinaan Kivennavan ulkosaariin. Perustettiin itsenäiseksi Kronstadtin Pyhän Elisabetin saksalais-suomalais-virolaiseksi seurakunnaksi 1836 ja erotettiin itsenäiseksi Pyhän Nikolain virolais-suomalais-ruotsalaiseksi seurakunnaksi 1860. Seurakuntaan kuului yhteensä 540 suomalaista, 1 400 virolaista ja 90 ruotsalaista vuonna 1913. Seurakunta lakkasi toimimasta Kronstadtin kapinan tukohaduttamisen jälkeen 1920-luvulla, jonka jälkeen saarelle ei jäänyt luterilaista asutusta.

Kronstatti, Kruununlinna, Pyhän Elisabetin seurakunta, Pyhän Nikolain seurakunta, Retusaari