Kristuksen pyhä seurakunta

Kristuksen pyhä seurakunta rekisteröitiin uskonnolliseksi yhdyskunnaksi 10.4.1926 (Suomen asetuskokoelma 95/1926). Seurakunta oli viides Suomen vuoden 1923 uskonnonvapauslain nojalla rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta. Seurakunnan perustajat olivat Humppilassa asuneita Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta eronneita henkilöitä. Seurakunnan rekisteröimisen ehdoksi oikeusministeriö asetti, että yhdyskunnan jäsenten väliset avioliitot oli solmittava niin kuin Suomessa siviiliavioliitoista oli säädetty.  Rekisteröimisen yhteydessä Kristuksen pyhään seurakuntaan mainitaan kuuluneen vain Humppilan paikallisseurakunta, minkä jälkeen rekisteröityjä seurakuntia perustettiin ainakin Karinaisiin ja Kauhavalle 1927. Ainakin Humppilan paikallisseurakunnalla oli saarnaaja, vanhinten neuvosto eli johtokunta ja hautausmaa, joista viimeksi mainitulle ei tiedetä annetun virallista lupaa, mutta ainakin yksi henkilö mainitaan hautausmaalle haudatun jo ennen yhdyskunnan rekisteröimistä. Seurakuntiin mainitaan kuuluneen vain noin 20 henkeä 1928. Kristuksen pyhä seurakunta poistettiin uskonnollisten yhdyskuntain rekisteristä valtioneuvoston päätöksellä 11.12.1929.

Kristi heliga församling

Kristuksen pyhä seurakunnan olisi pitänyt olla väestörekisterinpitäjä rekisteröimisestään alkaen eli vuodesta 1925, mutta koska sen seurakunnan hallitus osoittautui epäpäteväksi ja kykenemättömäksi suorittamaan sille rekisteriviranomaisena kuuluvia tehtäviä, valtioneuvosto määräsi tehtävät siirrettäväksi Maksun kihlakunnan henkikirjoittajalle vuoden 1929 alussa.

Edellä mainitun päätöksen taustalla oli Karinaisten luterilaisen seurakunnan kirkkoherranvirastolle kesällä 1928 jätetty Kristuksen pyhän seurakunnan Karinaisten paikallisseurakunnan hallituksen antama puutteellinen ja päiväämätön todistus, joka oli laadittu kirjepaperille. Karinaisten kirkkoherra lähetti todistuksen Turun hiippakunnan tuomiokapitulille, joka vaati valtioneuvostolta toimia asiassa.