Kitelä (ort.)

Alkuaan Sortavalan ortodoksiseen seurakuntaan kuulunut kappeli, joka mainitaan jo 1500-luvulla. Seurakunnassa oli oma pappila 1600-luvulla Kitelän kylässä, tosin papit asuivat vielä tuolloin Impilahden kylässä. 1600-luvun jälkipuoliskolla käyty sota sammutti seurakunnan toiminnan vähäksi aikaa ja se siirtyi samalla osaksi Suistamon seurakuntaa. Seurakuntaan kuulunut Pitkäranta muodostettiin kappeliseurakunnaksi 1898 ja erotettiin itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi 1925. Kitelän ortodoksinen seurakunta lakkautettiin ja sen toiminta päättyi muiden luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakunnan tavoin 31.12.1949.

Kitelän ortodoksinen seurakunta

Kitelän ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1821 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1783. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1700-luku–1900-luku.

Seurakunnan pappila paloi 24.7.1913, jolloin osa arkistoa tuhoutui.

Kansallisarkisto on digitoinut Kitelän ortodoksisen seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.