Kellomäki (ort.)

Kellomäessä toimi itsenäinen ortodoksinen seurakunta Terijoen Kuokkalan tavoin omine esimiehineen ja kirkkoineen ainakin 1900-luvulta, kunne seurakunnat liitettiin Terijoen ortodoksiseen seurkauntaan 1925. Seurakunnan kirkko paloi 1917.

Kellomäen ortodoksinen seurakunta

Kellomäen ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1912 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1910. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1900–1929.

Kansallisarkisto on digitoinut Kellomäen ortodoksisenseurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää käyttöluvan hakemista.