Karjalan pakolaisten kirkollisten asiain hoitaja

Karjalan pakolaisten kirkollisia asioita hoitamaan perustettiin erityinen kirkollisten asiain hoitajan virka. Pakolaisten asioiden hoitaminen toteutettiin neljässä sielunhoitopiirissä. Virka lakkautettiin 1950-luvulla.

Karelska flyktingarnas kyrkliga sakförare

Karjalan pakolaisten kirkollisten asiain hoitajan pää- eli rippikirjat alkavat vuodesta 1916 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta, tilikirjat vuodesta 1918. Karjalan pakolaisten kirkollisten asiain hoitajan arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1800-luku–1900-luku.

Karjalan pakolaisten kirkollisten asioiden hoito jakautui hallinnollisesti neljään sielunhoitopiiriin, jolla on yhteensä kolme omaa arkistoa. Toisella ja kolmannella sielunhoitopiirillä on yhteinen arkisto. Sielunhoitopiirien arkistoja säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä, lukuun ottamatta neljännen sielunhoitopiirin arkistoa, jota säilytetään Kansallisarkisto Oulussa.