Ilomantsi (ort.)

Alkuaan Sortavalan ortodoksiseen seurakuntaan kuulunut kuulunut Pyhän Eliaan kirkkokunta, joka lienee perustettu jo 1400-luvun alussa ja erotettu itsenäiseksi seurakunnakseen saman vuosisadan lopulla. Tsasounia oli 1700-luvun alussa virallisesti vain Koverossa, mutta karttojen perusteellä niitä oli myös ainakin Sonkajassa, Ryökkylässä, Ostronsaaressa ja Ontronvaaralla. Isovihan aikana pappi ja muu kirkon palveluskunta siirtyivät Venäjälle, ja Karjalaan jäi ainoastaan Taipaleen ortodoksinen kirkko Liperissä, johon Ilomantsin seurakunta kuului 1710-luvulta kappeliseurakuntana vuoteen 1759 . Kirkkoherra aloitti toimensa uuden kirkon vihkimisen yhteydessä 1766.

Ilomantsin ortodoksinen seurakunta

Ilomantsin ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1812 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1808. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Joensuussa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1791–1969.