Harju

Perustettiin Pirkkalan emäseurakunnan kappeliksi 1639, jolloin seurakunnalla oli yhteinen kappalainen Ylöjärven kappelin kanssa. Myöhemmin kappalainen asui Harjussa ja hänellä oli apulainen Ylöjärvellä. Kappeli lakkautettiin 1841, jolloin suurin osa yhdistettiin Pirkkalan emäseurakuntaan ja pienempi osa Ylöjärven kappeliin.

Harjun kappeliseurakunta

Harjun kappeliseurakunnan rippikirjat alkavat vuodesta 1730, tilikirjat vuodesta 1738 ja historiakirjat vuodesta 1742. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Hämeenlinnassa ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1730–1841.

Kansallisarkisto on digitoinut Harjun seurakunnan vanhimmat kirkonkirjat noin 1840-luvulle saakka ja aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa.

1 katselukerta