Hämeenlinna (ort.)

Hämeenlinnan kaupunkiin perustettiin ortodoksinen seurakunta vasta 1904, vaikka kirkollista toimintaa oli ollut jo lähes sata vuotta. Suomen sodan jälkeen venäläisen varuskunnan ja venäläisten kauppiaiden ja käsityöläisten mukana saapui runsaasti ortodokseja paikkakunnalle. Ortodoksit saivat oman kirkon varuskuntakirkon 1901, mitä ennen ortodoksit kokoontuivat muun muassa kauppias Bodganoffin luovuttamassa kiinteistössä Rantatorin varrella.

Hämeenlinnan ortodoksinen seurakunta

Hämeenlinnan ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1892 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1887. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1887–2005.