Halila (ort.)

Päivitetty: 17. huhtik.

Uudenkirkon Halilan kylään perustettiin sanatorio eli parantola 1889 ja Venäjän keisari Aleksanteri III osti parantolan venäläisten sotilaiden hoitokodiksi 1892. Sotilaita varten perustettiin seurakunta ja sen puinen kirkko vihittiin Pyhän Aleksanteri Nevskin nimikoksi 21.5.1893. Venäjän vallankumouksen jälkeen parantolan potilaiksi hakeutui pääasiassa venäläisiä emigrantteja. Seurakunta lakkautettiin 1919 ja Venäjän keisarillisen hovin omistuksesta Suomen valtion haltuun itsenäistymisen jälkeen päätynyt parantolan kirkko myytiin tarpeettomana 1925, jonka jälkeen se muutettiin luterilaiseksi Halilan keuhkotautiparantolan kirkoksi.

Halilan sanatorion ortodoksinen seurakunta

Halilan sanatorion ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1899 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1895. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1893–1918.