Annantehdas (ort.)

Päivitetty: 2 päivää sitten

Suojärven lahjoitusmaan omistaja, kreivitär Anna Aleksejevna Orlova-Tshesmenskaja perusti Annan rautaruukin Salonjärven ja Suojärven väliselle kankaalle 1809. Ruukin omisti myöhemmin pietarilaiset Gromovin veljekset 1825–1856 ja myöhemmin Venäjän kruunu. Ruukin päällystö oli venäläisiä, kuten myös suurin osa myös työntekijöistäkin, joista alkuaan osa oli tuotu ruukille työskentelemään orjina. Seurakunnan 177 asukkaasta suomalaisia oli 27 vuonna 1860. Ruukin kankirauta- ja manufaktuuripaja lopetti toimintansa 1881 ja masuuni suljettiin 1905. Seurakunta sijaitsi hallinnollisesti Suojärven kunnan alueella. Annantehtaan ortodoksinen seurakunta lakkautettiin ja sen toiminta päättyi muiden luovutettujen alueiden ortodoksisten seurakunnan tavoin 31.12.1949.

Pyhän Annan rautaruukki

Annantehtaan ortodoksisen seurakunnan rippi- eli pääkirjat alkavat vuodesta 1898 ja metrikat eli luettelot syntyneistä, vihityistä ja kuolleista vuodesta 1899. Seurakunnan vanhinta arkistoa säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä ja aineistokokonaisuus kattaa vuodet 1800–1976.

Suurin osa seurakunnan vahemmista kirkonkirjoista tuhoutui ilmiesesti talvisodan aikana ja myöhemmin Savo-Karjalan maakunta-arkistossa sanotaan olleen vain "pieni korillinen irrallisia papereita". Seurakunnan arkistoon lukeutuu Annantehtaan lahjoitusmaidenhoitajan kirjeistöä vuosita 1856–1863.

Kansallisarkisto on digitoinut Annantehtaan ortodoksisen seurakunnan kaikki kirkonkirjat. Yli 100 vuotta vanha aineisto on vapaasti tutkittavissa Astia-palvelussa. 100 vuotta nuoremmat aineistot ovat käytettävissä kaikissa Kansallisarkiston tutkijasaleissa ja niiden käyttäminen edellyttää tutkimusluvan hakemista.